Kuća pokraj reke
HOUSE BY THE RIVER
, 1950., SAD, 88 min.
Hej! Trebamo i tvoju ocenu
Hm... Čini se da ti je pre ocenjivanja potrebna... - prijava :).
Zato smo ljubazno otvorili boks u gornjem desnom delu stranice. Da se ne mučiš.
Izvrsna gotička noirovska melodrama "Kuća pored reke", adaptacija istoimenog romana britanskog prozaika, dramatičara, humorista i pravnika A. P. Herberta, najsumorniji je i najpesimističniji film koji je glasoviti Fritz Lang (Metropolis, Ubojica M, Ministarstvo straha, Zakon linča) režirao u Hollywoodu.
Uspešni pisac krimića Stefan Birne (L. Hayward) imućan je ali nemoralan i razvratan čovek oženjen privlačnom i plahom Mardžori (J. Wyatt), sa kojom živi u kući pored reke. Mardžori je nedavno kao sluškinju zaposlila lepu Emili Gaunt (D. Patrick), na koju je Stefan bacio oko i kojoj se neprestano udvara. Kad ona jedne mračne noći na njegov pokušaj udvaranja odgovori vrištanjem, Stefan ju u strahu da ne privuče znatiželjnu komšinicu gospođu Ambrose (A. Shoemaker) zadavi. Shvativši što je napravio, u pomoć pozove svog brata Džona (L. Bowman) koji mu pomogne da telo nesretne devojke baci u močvaru. Džon to napravi iz razloga što je zaljubljen u bratovu suprugu, a Stefan ga dodatno motivira lažući mu da je Mardžori trudna. No Stefan zapravo uživa u zločinu koji je počinio, jer mu slučaj ubistva pruža priliku za reklamiranje svojih starijih knjiga, kao i one koju upravo piše...
Langova iznimna redateljska karijera pojednostavljeno se deli na dva razdoblja, ono nemačko do 1933. godine, kad je kao liberal i poreklom Židov izbegao pred nacistima, te američko razdoblje od 1936. do 1956. godine. Lang je sredinom 1930-ih delovao i u francuskom filmu, a potkraj 1950-ih i u okvirima zapadnonemačke kinematografije, no najvažnija je dela ipak realizirao u dvama spomenutim razdobljima. Kao izuzetno inteligentan i promišljen autor jedinstvenog opusa, Lang je sve svoje ključne filmove, od eponimnog "Metropolisa" i triju trilera o doktoru Mabuseu, preko antologijskog "Ubice M" do američke drame "Zakon linča" i ironijskog film-noira "Žena u izlogu", temeljio na nekim naglašenim suprotnostima, tačnije u opozicijama javnog i skrivenog, svetla i tame, racionalnog i iracionalnog, zakona i kriminala te voljnog i sudbinskog.I u snažno moralistički intoniranoj "Kući pored reke" Lang se potvrđuje kao majstor u stvaranju dela dojmljive vizualnosti i naglašenog dramskog intenziteta.
Reč je o ostvarenju koje pored iznimno sugestivne i atmosferične režije imponira i dojmljivom fotografijom šest puta za Oskara nominiranog Edwarda Cronjagera (Cimarron, Nebo može čekat"), izvrsnom muzikom Georgea Antheila (Na osamljenom mestu) i sjajnim nastupima postave predvođene L. Haywardom (Crna strijela, Deset malih crnaca) i J. Wyatt (Izgubljeni horizont, Džentlmenski sporazum).