Film "Irac" Martina Skorsezea u kojem glavne uloge tumače Robert de Niro i Al Paćino već je pobrao najbolje kritike svuda u svetu, ali u nekim zemljama poput Nemačke, skoro da nije ni mogao da se pogleda u bioskopima.
Kako pišu strani mediji predvođeni nedeljnikom Cajt, u pitanju je sukob između Netfliksa i bioskopa.
Naime, ovaj film, u produkciji Netfliksa jedva da se igde mogao ili još može naći u bioskopima u Nemačkoj.
Kako je pisao nedeljnik Cajt, u pitanju je "bojkot ili reakcija na jedan drugi bojkot - što Netfliks gazi pravila branše".
"Da li se bioskopi bune protiv novog igrača koji menja pravila, da li se bune protiv novog vremena? Ili je u pitanju više od bioskopskog platna i filma? Borba za kulturu?", postavlja pitanje Cajt.
Kristijan Brojer, poslovođa lanca bioskopa Jork i predsednik udruženja koje zastupa interese oko 300 nemačkih bioskopa smatra da se radi o ekonomskoj politici i pokušaju da se uništi tržište.
On tvrdi da bi prikazivanje filma "Irac" u bioskopu bilo samo reklama za Netfliks.
"Ova divovska platforma je odobrila svega dve sedmice za ekskluzivno prikazivanje u bioskopima, a nakon toga je film već pustila na striming svima koji plaćaju pristup Netfliksu", kaže Brojer.
On objašnjava da je u branši uobičajeno da filmovi najmanje četiri meseca ekskluzivno budu u bioskopima prije nego što se prikažu na drugi način - na DVD-u ili televiziji.
"Drugi veliki igrači koji imaju platforme slične Netfliksu, recimo Amazon ili novi Dizni+, za sada se drže pravila i ne jure da film puste na platformi dok je još u bioskopu. Pred Netfliksovim primerom ne sme se popustiti - ako bioskopi pod tim uslovima prikazuju film, onda će i druge produkcije početi da se ponašaju isto", smatra Brojer.
Za Cajt je govorio i Kristof Ot, distributer Netfliksovih filmova ka nemačkim bioskopima - onim retkim koji su hteli da prikažu "Irac" ili "Marriage Story".
"Filmove ovde finansira firma koja ih proizvodi bez klasičnih sredstava prihoda. Neće biti izdanja na DVD-u, blu reju niti prodaje televiziji", nalazi Ot objašnjenje za Netfliksov postupak.
Istina, mafijaška epopeja od tri i po sata poput Skorsezeovog filma ne bi ni postojala bez Netfliksa.
Nijedan veliki studio nije bio spreman da uđe u troškove koji, prema nekim procenama, dostižu 200 miliona dolara.
"Ima određene ironije u tome što je u američkoj produkciji fiksiranoj na superheroje upravo Skorseze, apostol i branitelj klasičnog bioskopa, snimio autorski film sa budžetom blokbastera o superherojima - i zbog toga ušao u pakt sa đavolom", piše nedeljnik Cajt.
List dodaje da će ili Netfliks popustiti i produžiti period između bioskopske premijere i emitovanja na sopstvenoj platformi; ili će morati da živi bez bioskopa, a bioskopi bez njegovih filmova.