Bela oluja
White Squall
, 1996., SAD, 129 min.
Hej! Trebamo i tvoju ocenu
Hm... Čini se da ti je pre ocenjivanja potrebna... - prijava :).
Zato smo ljubazno otvorili boks u gornjem desnom delu stranice. Da se ne mučiš.
SAD, 1960. Čak Gig (S. Volf) završnu je godinu srednje škole odlučio pohađati na jedrenjaku Albatros koji nezrelim mladićima služi kao ploveća škola, kako u životnom tako i u edukativnom smislu. Nezadovoljan podcenjivačkim tretmanom svojih roditelja, Čak se priključio posadi istomišljenika kako bi u dugoj plovidbi Karipskim morem očvrsnuo svoje telo i duh. Učenicima na brodu komanduje iskusni kapetan Šeldon (Dž. Bridžis)...
AD, 1960. Čak Gig (S. Volf) završnu je godinu srednje škole odlučio pohađati na jedrenjaku Albatros koji nezrelim mladićima služi kao ploveća škola, kako u životnom tako i u edukativnom smislu. Nezadovoljan podcenjivačkim tretmanom svojih roditelja, Čak se priključio posadi istomišljenika kako bi u dugoj plovidbi Karipskim morem očvrsnuo svoje telo i duh. Učenicima na brodu komanduje iskusni kapetan Šeldon (Dž. Bridžis)..., a predaju im njegova supruga Alis (C. Gudal) i ekscentrik Mekria (Dž. Sevidž). Još za višenedeljnih priprema u luci, Šeldon je učenicima dao do znanja da na brodu nema milosti ni tolerancije prema nedisciplini i razmaženosti. Momci će ubrzo i shvatiti zašto. More osim lepota donosi i mnoge opasnosti, a svaki je član posade odgovoran za bezbednost svih svojih saputnika. Kad se na povratku kući suoče sa katastrofalnom olujom, shvatiće svu ozbiljnost i težinu kapetanovih reči...
Često nazivan "Društvom mrtvih pesnika" na moru ovaj film engleskog filmskog velikana Ridlija Skota, utemeljen na istinitoj traumatičnoj priči, tematizuje učestalu problematiku psihofizičke transformacije dečaka u muškarce nakon što se sretnu sa nepoznatim okruženjem i novim situacijama. Reditelj koji je svojim filmovima bukvalno prošarao prostornu i vremensku dimenziju - posetivši svemir (Osmi putnik), okean (1492: Osvajanje raja), afričke pustinje (Pad crnog jastreba) i ostala bespuća te proputovavši prošlost (Gladijator, Kraljevstvo nebesko), sadašnjost (Telma i Luiz) i budućnost (Istrebljivač) - višestruko je dokazao svoju stvaralačku svestranost i autorsku kompetenciju.
Tako se i "Oluja bez oblaka" premda ne spada među Skotove najhvaljenije radove, može podičiti odlikama koje krase ostala njegova ostvarenja, prvenstveno zadivljujućom vizuelnom snagom i vrhunskim specijalnim efektima. Potonji su presudni u nezaboravnom prikazu naslovne oluje (inače prilično retkog meteorološkog fenomena - oluje bez oblaka) koja odlično funkcioniše kao katarzični klimaks ovoga filma te tako nadoknađuje za Skota pomalo atipičan, uglavnom verbalan i dramski obojen veći deo filma.
Uz predivne fotografije Hjua Džonsona, bez pohvale nikako ne smeju da prođu ni vrlo dobro glumačko izvođenje Džefa Bridžisa (Fabulous Baker Boys, Kralj ribara), Džona Sevidža (Kosa, Lovac na jelene) i celog ansambla mladih glumaca, među kojima je najpoznatiji Rajan Filip (Studio 54). "Oluja bez oblaka" bio je nominovan za nagradu Golden Ril američkog udruženja Moušn Pikčr Saund Editors u kategoriji najbolje montaže zvuka - zvučnih efekata.