Dodir zla
TOUCH OF EVIL
, 1958., SAD, 95 min.
Hej! Trebamo i tvoju ocenu
Hm... Čini se da ti je pre ocenjivanja potrebna... - prijava :).
Zato smo ljubazno otvorili boks u gornjem desnom delu stranice. Da se ne mučiš.
Službenik u meksičkoj vladi Ramon Migel Vargas (C. Vargas) uživa u medenom mesecu sa svojom suprugom Amerikankom Suzan (Dž. Laj). Njihov poljubac u gradiću na američko-meksičkoj granici prekine eksplozija automobila u kojoj se nalazio gradski moćnik. Reč je o vešto isplaniranom ubistvu pri čemu istragu preuzme mesni šef policije Hank Kvinlan (O. Vels). Kako se zločin zbio na samom graničnom prelazu, Kvinlanu se u istrazi pridruži Vargas koji se bavi raskrinkavanjem krijumčara droge...
Visokopozicionirani službenik u meksičkoj vladi Ramon Migel Vargas (C. Vargas) uživa u medenom mesecu sa svojom suprugom Amerikankom Suzan (Dž. Laj). Njihov poljubac u gradiću na američko-meksičkoj granici prekine eksplozija automobila u kojoj se nalazio gradski moćnik.
Reč je o vješto isplaniranom ubistvu pri čemu istragu preuzme mesni šef policije Henk Kvinlan (O. Vels). Kako se zločin zbio na samom graničnom prelazu,Kvinlanu se u istrazi pridruži Vargas koji se bavi raskrinkavanjem krijumčara droge. Meksički čuvar zakona naći će se na meti Kvinlana koji neće prezati ni od saradnje sa gangsterom Džoom Grandijem zvanim Ujak (A. Tamirof) kako bi onemogućio svog kolegu iz Meksika...
Tri minute i deset sekundi traje jedan od najpoznatijih filmskih uvoda u istoriji američke kinematografije. Za to je zaslužan legendarni Orson Vels (Građanin Kejn, Dama iz Šangaja) koji je svoju kriminalističku dramu "Dodir zla" započeo spomenutim kadrom u kom se bez montažnog reza uz efektnu muziku Henrija Mansinija nižu događaji ključni za razvoj priče o licu i naličju zakona. Nije sve išlo glatko, jer se uvodna sekvenca snimala u više delova te je završna verzija uspela tek nakon cele noći snimanja.
U svakom slučaju, reč je o jednom od najcenjenijih radova u Velsovoj jedinstvenoj karijeri koji je, uprkos lošem odjeku među publikom, dobio niz hvalospeva kritičara i kolega reditelja među kojima su i francuski sineasti Žan-Luk Godard i Fransoa Trifo. Vels se ponovo pojavljuje u trostrukoj ulozi reditelja, scenariste i glumca pri čemu je ekranizovao roman Znak zla Vita Mastersona.
Svojevrsna reinterpretacija elemenata filma noar, Velsov "Dodir zla" emotivno je i simbolički nabijena priča, prava vizuelna bravura u kojoj se nadopunjuju prizori provincijskog gradića, iskričavi interijeri i prerijske pustopoljine. Ipak, film najviše pleni Velsovom minucioznom režijom i radom sa glumcima, sve samim zvezdama. Glavnog junaka Vargasa tumači Č. Heston koji je angažman prihvatio između dva biblijska spektakla "Deset zapovesti" i "Ben-Hur". Partnerka mu je Hičkokova plavuša Dž. Laj (Psiho, Pepe), a u ekipi su se našli i A. Tamirof (General je umro u zoru, Kome zvono zvoni) sa kojim je Vels sarađivao i na svom prethodnom filmu "Mr. Arkadin", zatim M. Ditrih (Maroko, Plavi anđeo) u manjoj ulozi fatalne Tanje, te Z. Z. Gabor (Mulen Ruž, Lili). Vels tumači šefa policije Kvinlana i našminkan je tako da je skoro neprepoznatljiv. Godine 1998., trinaest godina nakon Velsove smrti, film je doživeo produženu verziju u produkciji Rika Šmidlina u kojoj je višestruki oskarovac, montažer Volter Murč (Apokalipsa danas, Engleski pacijent) dodao ranije snimljeni materijal i za to dobio nagradu Udruženja njujorških filmskih kritičara.