Večera s idiotom
LE DÎNER DE CONS / DINNER GAME
, 1998., , 77 min.
Hej! Trebamo i tvoju ocenu
Hm... Čini se da ti je pre ocenjivanja potrebna... - prijava :).
Zato smo ljubazno otvorili boks u gornjem desnom delu stranice. Da se ne mučiš.
Nakon što mu prijatelj Žan Kordijer (E. Givri) opisuje svog slučajnog poznanika, dobrodušnog Fransoa Pinjona (Ž. Vilere), dobrostojeći i uticajni pariški književni izdavač Pjer Brošo (T. Lermit) zaključuje da je pronašao savršenu "žrtvu" za redovitu nedeljnu večeru sa svojim društvom...
Naime, Pjer, njegov najbolji prijatelj Džest (F. Huter) i još jedan njihov poznanik svake srede organizuju "večeru idiota", svojevrsno takmičenje na koje svaki od trojice dovodi jednu "budalu", posebnog gosta koji će svojim glupostima i ispadima nasmejavati domaćine. Pobednik je onaj čija "budala" bude najsmešnija, a Pjer je uveren da će naivni Fransoa, opsednut izradom maketa svetskih građevina od šibica, večeras doneti pobjedu baš njemu.
Ne sluti da će dešavanja ubrzo izmaknuti njegovoj kontroli. Nakon što ga neočekivano steže lumbago, zbog čega mu dr. Sorbijer (K. Pereira) propisuje strogo mirovanje, Brošo se svađa sa suprugom Kristin (A. Vondernot). Uskoro mu na vrata kucaju brbljavi Pinjon i ljubomorna ljubavnica Marlin Sosoar (K. Frot), uverena da je Kristin zauvek napustila Pjera...
Godine 1999. ovenčana prestižnim francuskim filmskim nagradama Cezar u kategorijama najboljeg glavnog (Žak Vilere) i sporednog glumca (Danijel Prevost), te naboljeg adaptiranog scenarija, odlična farsična komedija "Večera idiota" još je jedno prepoznatljivo delo cenjenog francuskog komediografa, producenta, scenariste (Kavez luđaka, Čovek s jednom crvenom cipelom, Moj otac heroj) i režisera Fransisa Vebera (Dan očeva, Tri begunca, Jaguar, Ormar, Rubi i Kventin), godine 1980. nominovanog za Oskara za najbolji scenario izvorne komedije "Kavez luđaka" (La Cage aux folles). Uz to što je inteligentan posmatrač i analitičar ljudskih ličnosti, koje beleži s empatijom i razumevanjem svih mana i vrlina svojih protagonista, Fransis Veber, nekad čest saradnik režisera Eduarda Molinara, majstor je pisanja životnih dijaloga, stvaranja slikovitih likova i vrlo često izrazito duhovitih situacija, ali i filmaš čiji su scenaristički predlošci doživeli zacelo najviše holivudskih prepravaka. U današnjem ostvarenju on vrlo zabavno i efektno kontrastira dva potpuno različita i suprotna karaktera.