Hrustaljove, auto!
HRUSTALYOV, MASHINU!
, 1998., Rusija, 150 min.
Hej! Trebamo i tvoju ocenu
Hm... Čini se da ti je pre ocenjivanja potrebna... - prijava :).
Zato smo ljubazno otvorili boks u gornjem desnom delu stranice. Da se ne mučiš.
Godine 1998. prikazana u konkurenciji festivala u Kanu te godinu poslie ovenčana nagradom Udruge ruskih filmskih kritičara, satirična humorna drama koscenarista i redatelja Alekseja Germana (Kontrola na putu, Dvadeset dana bez rata) prilično je uspela ekranizacija priče "U sobi i pol" glasovitog ruskog književnika, disidenta i dobitnika Nobelove nagrade za književnost Josifa Brodskog.
Sovjetski Savez pod Staljinovom vlašću 1953. Iza vojnog neurokirurga i nekad alkoholu sklonog generala Klenskog (J. Tsurilo) još je jedan radni dan, nakon kojeg ga vozač (V. Mihailov) vraća doma supruzi (N. Ruslanova), sinu (M. Dementjev) i majci (P. Mjasnikova). Sa druge strane, servisera kotlova zvanog Idiot (A. Baširov) nakon posla čeka susret sa Staljinovom policijom, što će ubrzo dovesti do toga da na Klenskog padne sumnja zbog sudelovanja u antirežimskoj "liječničkoj zaveri". Kad dozna da tajna služba priprema njegovo hapšenje, Klenski pokuša pobeći, ali ga uhite na železničkoj stanici. Porodicu nasilno isele iz stana, Klenskog deportiraju u Gulag, a tokom deportacije ga siluju...
Nakon studija dramske umetnosti Aleksej Georgijevič German 1964. je počeo raditi u Lenfilm studiju, isprva kao pomoćnik redatelja a potom i kao samostalan autor. Nakon ratne drame "Kontrola na putu", kojom je 1971. debitirao kao samostalan redatelj, German je šest godina poslije režirao žanrovski srodan naslov "Dvadeset dana bez rata", te 1986. na očevom romanu temeljenu dramu "Moj prijatelj Ivan Lapšin", za koju je nagrađen na Međunarodnom filmskom festivalu u Lokarnu. Njegov današnji film je svojevrsni nastavak tog dela na kojem je German zbog nevolja sa financijama radio punih sedam godina, započevši ga u vreme kad je Sovjetski Savez još uvek postojao, a završivši zahvaljujući novcu francuskih producenata.
Reč je o upečatljivom crno-belom fotografijom naglašenih kontrasta snimljenom, dugim kadrovima i kamerom u pokretu realiziranom, te angažiranoj, duhovitoj i očekivano subverzivnoj storiji koja koketira i sa slapstick-komedijom, i sa trilerom, i sa istorijskom dramom. U glavnoj ulozi nastupa izvrsni J. Tsurilo (Kopjejka, Lični broj).