Gospođica Oju
Miss Oyu / Oyû-sama
, 1951., Japan, 94 min.
Hej! Trebamo i tvoju ocenu
Hm... Čini se da ti je pre ocenjivanja potrebna... - prijava :).
Zato smo ljubazno otvorili boks u gornjem desnom delu stranice. Da se ne mučiš.
Impresivna romantična drama sa elementima melodrame glasovitog japanskog redatelja Kenjija Mizuguchija (Legenda o Ugetsuu, Legenda o raspetim ljubavnicima), njegov prvi projekt realiziran u okrilju producentske tvrtke Daieji, iznimno je uspjela adaptacija istoimenog romana Junichirôa Tanizakija.
Privlačna Oju Kajukava (K. Tanaka) senzibilna je mlada žena koja je već prije svog 21. rođendana postala udovica. Živeći u skladu sa tradicijom, Oju zna da se više ne smije udavati, već da se mora u potpunosti posvetiti podizanju i odgoju svog sina, koji će jednog dana postati glava porodice. Oju živi sa svojom mlađom sestrom Šizu (N. Otowa), romantičnom devojkom sa kojom bi se u potrazi za odgovarajućom suprugom trebao oženiti markantni Šinosuke Seribaši (Y. Hori). No kad Šinosuke pri posetu Šizu ugleda Oju, među njima se rode obostrana naklonost i ljubav na prvi pogled. Shvativši da su se njezina sestra i zaručnik snažno zaljubili, Šizu se požrtvovno pristane udati za Šinosukea, jer će tako nesuđenim ljubavnicima omogućiti da ostanu blizu jedno drugom. Iako Šizu suprugu već tokom prve bračne noći otkrije stvarnu pozadinu njihova braka, stvari će se ubrzo početi komplicirati jer pravu istinu ne zna i Oju.
Reč je o intrigantnoj i vrlo emotivnoj priči o neobičnom ljubavnom trokutu, delu u kojem se Mizoguchi, slično kao u na primer filmovima "Ljubav glumice Sumako", "Noćne žene", "Plamen moje ljubavi" i "Ulica srama", fokusira na likove senzibilnih žena koje se svesno pristaju žrtvovati zbog ljubavi prema egoističnom i sebičnom muškarcu. U svojim delima Mizoguchi je bio trajno preokupiran ženskim temama, a njegove su protagonistice hrabre, požrtvovne i porodici privržene žene spremne na poniženja i podnošenje žrtve, koje su kao takve često suprotstavljene egoističnim, nezrelim i neodgovornim muškarcima.
Njegov današnji film je impresivno režirano, izuzetno sugestivno, poetično i atmosferično ostvarenje koje nudi dojmljiv pogled na patrijarhalno i tradiciji okrenuto društvo u kojem su ženska prava i slobode tek misaona imenica, te u kojem žene stoički u sebi podnose ponekad i nepodnošljive situacije i intimne drame koje prete tragičnim krajem. Fascinantna vizualnost dela zasluga je i uglednog snimatelja Kazua Miyagawe (Rashômon, Yôjinbô), čestog saradnika Akire Kurosawe čije elegantne duge kadrove odlikuju suptilnost i fascinantna ekspresivnost. U glavnoj ulozi nastupa fantastična K. Tanaka (Balada o Narayami, Intendant Sansho), a njezini su partneri podjednako izvrsna N. Otowa (Onibaba) i Y.Hori.
Tokom redateljske karijere duge 34 godine glasoviti japanski filmaš Kenji Mizoguchi realizirao je čak 94 naslova, što ga čini u kontinuitetu jednim od najplodnijih filmskih stvaralaca uopšte. Premda je međunarodnu popularnost i ugled, podjednako u kritičarskim i gledateljskim krugovima, stekao razmerno kasno, tek pred kraj svog života, Mizoguchi i danas uživa status jednog od trojice najvažnijih japanskih redatelja svih vremena, pored Jesujira Ozua i Akire Kurosawe. Štoviše, upravo je Kurosawa bio izuzetno velik štovatelj Mizoguchijeva dela, a njega je držao umetnikom koji je posedovao retku sposobnost jasnog i realističnog sagledavanja istorije. U svojim delima Mizoguchi je bio trajno preokupiran ženskim temama, a njegove su protagonistice hrabre, požrtvovne i porodici privržene žene spremne na poniženja i podnošenje žrtve, koje su često kontrastirane egoističnim, nezrelim i neodgovornim muškarcima. Bavljenje sudbinama žena u okrutnom i neprijateljskom svetu bilo je motivirano traumatičnim događajem iz njegova detinjstva, kad je redateljeva sestra pred njegovim očima prodana u gejše, a taj je događaj obeležio čitav umetnikov život. Baš zbog toga u njegovim filmovima gejše uvek imaju poseban tretman, one bez obzira na njihove dramske funkcije budu prikazane na dostojanstven i empatičan način, te su i kao sporedni likovi uvek nešto pomnije i suptilnije katakterizirane.