Poštanska kočija
STAGECOACH
, 1939., SAD, 96 min.
Hej! Trebamo i tvoju ocenu
Hm... Čini se da ti je pre ocenjivanja potrebna... - prijava :).
Zato smo ljubazno otvorili boks u gornjem desnom delu stranice. Da se ne mučiš.
Reč je o ne samo prvom Fordovu zvučnom vesternu, već i o prvom modernom vesternu uopšte, delu koje nije presudno obeležilo samo žanr vesterna te uticalo na mnoštvo drugih filmaša, nego je i prelomno obeležilo istoriju filma.
Poštanskom kočijom kojom upravlja temperamentni Buk (A. Devine), a u čijoj se pratnji nalazi i šerif Siril Vilkoks (G. Bancroft), u grad Lordsburg u Novom Meksiku putuje šestoro međusobno vrlo različitih ljudi. Pored privlačne zabavljačice Dalas (C. Trevor), tu su lekar i alkoholičar Bone zvan Dok (T. Mitchell), koji je baš kao i Dalas iz grada proteran zbog nemorala, potom bankar Henri Gatevud (B. Churchill), južnjački džentlmen Hatfield (J. Carradine), trudna supruga konjičkog časnika Lusi Malori (L. Platt) i trgovac viskijem Samuel Peakok (D. Meek). Nakon što tokom putovanja kao suputnika prime mladog rančera Ringa Kida (J. Wayne), momka koji je pobegao iz zatvora u koji je dospeo zbog lažne optužbe za ubistvo braće Plumer, doznat će se da su Apaši sa poglavicom Džeronimom krenuli na ratnu stazu. Dok tenzije među nekim putnicima rastu, a Dalas i Ringo Kid postaju svesni međusobnih osećaja, svi će se suočiti sa napadom Indijanaca...
Godine 1940. od sedam nominacija za Oskara ovenčan onima za najbolju sporednu mušku ulogu i najuspeliju muziku, fascinantan vestern velikog Johna Forda (Kako je bila zelena moja dolina, Čovek koji je ubio Libertija Valancea, Tragači) jedno je od najvažnijih i najsupelijih ostvarenja u istoriji sedme umetnosti.
Čestu dramaturšku strukturu svojih dotadašnjih dela, priču o putovanju čiji završetak ujedno donosi i rasplet drame, Ford u ovom filmu razvija do savršenstva, dojmljivo karakterno profilirajući grupu međusobno vrlo različitih ljudi suočenu sa velikim opasnostima, postepeno otkrivajući prave prirode svih njih te u središte stavlja romansu dobrodušne devojke formalno sumnjiva morala i mladića također formalno izvan zakona. Ford je i suptilni moralist koji nikoga ne osuđuje, baš suprotno, i impresivan realist, i sjajan redatelj akcijskih sekvenci, i inovator i poštovatelj žanra koji je svojim delima upravo presudno obeležio.
"Poštanska kočija" i danas se doima modernom i svežom kao i u vreme nastanka, za što zasluge pripadaju i snimatelju Bertu Glennonu (Rio Grande), ali i izvrsnim nastupima čitave postave predvođene legendarnim J. Wayneom i fantastičnom C. Trevor koja će devet godina kasnije za sporednu ulogu u remek-delu "Otok Largo" Johna Hustona osvojiti Oskara.