Biti ili ne biti
TO BE OR NOT TO BE
, 1942., SAD, 95 min.
Hej! Trebamo i tvoju ocenu
Hm... Čini se da ti je pre ocenjivanja potrebna... - prijava :).
Zato smo ljubazno otvorili boks u gornjem desnom delu stranice. Da se ne mučiš.
Reč je o svežem, poticajnom, dinamičnom, maestralno režiranom, izuzetno inteligentno napisanom, sjajno glumljenom i začudno modernom ostvarenju koje je u vreme premijere dočekano kritikama zbog po nekima neprimerenog humornog tretiranja nacističke okupacije Poljske. Takvi su prigovori bili posve neumjesni jer je neukus uistinu posljednja primjedba koja bi se mogla uputiti prema mnogima Lubitschevu najboljem filmu.
Dok Hitlerova Nemačka okupira susedne evropske zemlje, građani Varšave odbijaju poverovati da im rat kuca na vrata. U održavanju privida normalnog života pomaže im i najpopularnije gradsko pozorište koje vode neuspeli i narcisoidni glumac Josef Tura (J. Benny) i njegova otmena supruga Maria (C. Lombard). Nakon što im gradske vlasti zabrane izvođenje duhovitog igrokaza sa Hitlerom, Tura željan dokazivanja na pozornici kao zamenu odluči izvesti nekoliko scena iz Šekspirovog "Hamleta".
Dakako, pompozni Hamlet je on sam, a predstavu iz pozorišta gleda i mladi poljski časnik, poručnik avijacije Stanislav Sobinski (R. Stack). Kad Sobinski ustane i krene prema izlazu iz teatra, upravo u trenucima dok Josef izgovara znameniti Hamletov monolog "Biti ili ne biti", to izuzetno uznemiri i razočara ambicioznog glumca. Ali Josef ne zna da je Sobinski ludo zaljubljen u Mariju. No Maria voli supruga, a koketiranje sa mladim oficirom je samo zabavlja. Ipak, kad Nemačka uskoro okupira Poljsku, te kad njihovo pozorište bude zatvoreno a u raskošan stan porodice Tura useli se pukovnik Ehrhart (S. Ruman) sa ađutantom Šulcom (H. Victor), Marijino poznanstvo sa Sobinskim bit će od velike koristi. Naime, kao pripadnik britanskog ratnog vazduhoplovstva Sobinski dozna da je član pokreta otpora profesor Siletski (S. Ridges) zapravo izdajnik...
Godine 1943. nominirana za Oskara za najbolju muziku, fascinantna satirična ratna komedija velikog Ernsta Lubića (Nevolje u raju, Ninočka, Trgovina iza ugla) impresivna je te i danas podjednako kao i u vreme nastanka zabavna antinacistička satira koja se smatra jednom od najuspelijih filmskih farsi svih vremena.
Dobitnik Počasne nagrade američke Akademije filmskih umetnosti i nauka koji je tri puta bio nominiran za Oskara, Ernst Lubića bio je majstor sofisticirane komedije, ironije, burleske, screwball-komedije, iskričavog humora i briljantnih dijaloga koji se u svojim delima na energičan, svež i vrlo inventivan način bavio temama odnosa među spolovima i klasama. Sve navedene osobine njegovog autorskog senzibiliteta i redateljskog rukopisa na najbolji su mogući način vidljive i u ovom filmu. Uz suradnju scenarista Edwina Justusa Mayera (Ponoć, Pirat), Lubić satiru vešto križa sa dokumentarnim prizorima te se neopisivo spretno poigrava komedijom situacije i karaktera, kao i temama odnosa stvarnosti i fikcije te odnosa među spolovima.
Njegov režijski postupak obeležava majstorska izmena planova i kontraplanova, a celinu nose iznimno raspoloženi glumački nastupi predvođeni C. Lombard (Ništa sveto, Moj čovek Godfrey), čiji su ravnopravni partneri J. Benny (Melodije Broadwaya 1936.) i R. Stack (Zapisano na vetru, serija "Nedodirljivi"). Dojmljivu fotografiju potpisuje pet puta za Oskara nominirani Rudolph Maté (Strani dopisnik,"Ponos Jenkija), a muziku također višekratno za Oskara nominirani Lubičev čest saradnik Werner R. Heymann (Taj nesigurni osećaj, Trgovina iza ugla).