Lov na čoveka
MAN HUNT
, 1941., SAD, 105 min.
Hej! Trebamo i tvoju ocenu
Hm... Čini se da ti je pre ocenjivanja potrebna... - prijava :).
Zato smo ljubazno otvorili boks u gornjem desnom delu stranice. Da se ne mučiš.
Temeljena na romanu "Rogue Male" britanskog pisca i novinara Geoffreya Householda, izvrsna ratna triler/drama "Lov na čoveka" velikog Fritza Langa (Metropolis, Ubica M) prvi je od četiri njegova izrazito antinacistički usmerena ostvarenja. Njegovo današnje ostvarenje je sigurno i energično režirano, odlično glumljeno te naglašeno antinacistički usmereno delo koje je zbog osetljive teme kojom se bavi bio prvi film koji je privukao pažnju Hay´s Officea, tela namenjenog za nadzor nasilja, nemorala i kriminala na filmskom platnu.
Kapetan Alan Torndajk (W. Pidgeon) ugledni je britanski aristokrat, lovac i pustolov koji se jednog dana 1939. godine u bavarskim Alpama zatekne u blizini Berghofa, rezidencije Adolfa Hitlera. Nakon što igrom slučaja svojom lovačkom puškom nacilja Hitlera i već stavi metak u cev, Alana otkriju oficiri SS-a te ga pretuku i odvedu na saslušanje. Dospevši pred šefa Gestapoa, majora Kuivea-Smitha (G. Sanders), Alan tvrdi da je običan lovac te odbije priznati da ga je britanska vlada poslala ubiti Hitlera. Iznuđivanjem njegova priznanja nacisti žele u međunarodnim odnosima ocrniti Britaniju te nju proglasiti odgovornom za skori rat. Alan uspe pobeći te stići u London. No i tamo će se ubrzo naći na meti tajnog Gestapova agenta Džonsa (J. Carradine), a pomoći će mu prostitutka Džeri Stokes (J. Bennett)...
Langova iznimna redateljska karijera pojednostavljeno se deli na dva razdoblja, ono nemačko do 1933. godine, kad je kao liberal i poreklom Židov izbegao pred nacistima, te američko od 1936. do 1956. godine. Lang je sredinom 1930-ih delovao i u francuskom filmu, a potkraj 1950-ih i u okvirima zapadnonemačke kinematografije, no najvažnija je dela ipak realizirao u dvama spomenutim razdobljima. Lang je sve svoje ključne filmove, od eponimnog "Metropolisa" i triju trilera o dr. Mabuseu, preko antologijskog "Ubice M" do američke drame "Zakon linča" i ironijskog film noira "Žena u izlogu", temeljio na nekim naglašenim suprotnostima, tačnije u opozicijama javnog i skrivenog, svetla i tame, racionalnog i iracionalnog, zakona i kriminala te voljnog i sudbinskog.
U glavnoj ulozi nastupa dvaput za Oskara nominirani W. Pidgeon (Kako je bila zelena moja dolina, Gospođica Miniver), a njegovi su partneri J. Bennett (Grimizna ulica, Nevestin otac) i G. Sanders (Rebecca, Sve o Evi). Dojmljivu fotografiju potpisuje trostruki oskarovac Arthur C. Miller (Pjesma Bernadette, Džentlmenski sporazum), a muziku čak deveterostruki oskarovac Alfred Newman (Moderna vremena, Orkanski visovi).