Šangajsko podzemlje
THE SHANGHAI GESTURE
, 1941., SAD, 95 min.
Hej! Trebamo i tvoju ocenu
Hm... Čini se da ti je pre ocenjivanja potrebna... - prijava :).
Zato smo ljubazno otvorili boks u gornjem desnom delu stranice. Da se ne mučiš.
Godine 1943. nominirana za Oskara u kategorijama najbolje scenografije i muzike, izvrsna noirovska drama glasovitog Josefa von Sternberga (Plavi anđeo, Maroko) izuzetno je uspela ekranizacija za ono doba vrlo provokativnog pozorišnog komada produktivnog američkog dramatičara i scenarista Johna Coltona.
Šangaj ranih 40-ih godina prošlog veka. Kad od korumpiranog policajca Van Elsta (A. Basserman) dozna da uticajnog britanskog tajkuna sir Gaja Čarterisa (W. Huston) više ni podmićivanjem ne može zaustaviti u njegovoj nameri zatvaranja kockarnice, vlasnica Gin Sling zvana Majka (O. Munson) odluči problem rešiti na drugačiji način. Znajući da mora što prije pronaći nešto što će ozbiljno kompromitirati sir Gaja, Majka dozna da je on nekad živeo u Kini, odakle je pobegao nakon pokušaja ubistva supruge koju je prije begstva opljačkao. Sa suprugom je ostala živeti sir Čartersova kćerka, sad mlada i privlačna Viktoria Čarteris zvana Popi (G. Tierney). Kad shvati da je Popi česta gošća njezine kockarnice, u koju među ostalima redovito zalazi i žigolo Omar zvan Doktor (V. Mature), Majka to odluči iskoristiti. Popi je narkomanska ovisnica stalno u dugovima, a to je odlična prilika za ucenu sir Gaja koji bi u zamenu za Majčino ćutanje trebao odustati od zatvaranja njezine kockarnice...
U svom poslednjem značajnom holivudskom filmu, ne računamo li njegovu nepotpisanu saradnju u režiji sjajne romantične vestern/drame "Dvoboj na suncu" Kinga Vidora, von Sternberg se prihvatio adaptacije komada izvorno objavljenog 1925. godine, koji je zbog navodnog nemorala pod pritiskom cenzure i zloglasnog Hayesova koda (nazvanom prema tada glavnom holivudskom cenzoru Willu H. Hayesu) doživeo više od 30 preinaka. Među ostalim, ime vlasnice kockarnice je od Majka Godam izmenjeno u Majka Gin Sling, a i njezina kockarnica je prvotno bila bordel, što Hayesov kod nikako nije želeo tolerisati.
Dojmljiv ugođaj dekadencije sa iznimno efektnim dizajniranjem kockarnice kao svojevrsnog pandana Gomori, kako to mesto naziva "Doktor" Omar, kompleksni likovi među kojima je teško pronaći bilo koga pozitivnog, impresivno ozračje moralne i seksualne izopačenosti, očekivano maestralna von Sternbergova režija i redom sjajni glumački nastupi, samo su neke od vrlina dela za čiji je uspeh zaslužna i efektna fotografija Paula Ivanoa (Kraljica Kelly), kao i muzika oskarovca Richarda Hagemana (Poštanska kočija, Bjegunac).