Teksas, zbogom
TEXAS, ADDIO
, 1966., Italija, Španjolska, 90 min.
Hej! Trebamo i tvoju ocenu
Hm... Čini se da ti je pre ocenjivanja potrebna... - prijava :).
Zato smo ljubazno otvorili boks u gornjem desnom delu stranice. Da se ne mučiš.
Atraktivan i uzbudljiv film suscenarista i režisera Ferdinanda Baldija (Kleopatrin sin, Mala Rita na Divljem zapadu), filmaša iskusnog u radu na ovom podžanru koji je režirao i drugi dio trilogije o Džangu u kojem je Franca Nera u glavnoj ulozi zamijenio Terence Hil, te koji je među ostalim potpisao i pustolovnu dramu "Taras Buljba, Kozak" sa hrvatskim glumcem Vladimirom Medarom u naslovnoj roli, još je jedan predstavnik tiokom 60-ih i 70-ih godina prošlog veka izuzetno popularnog podžanra špageti vesterna.
Grubi revolveraš Bart Salivan (F. Nero) šerif je malog grada u Teksasu, predan provođenju reda i zakona, ali i mučen žeđu za osvetom osobi koja mu je prije mnogo godina ubila oca. Kad dozna da bi ubica mogao biti bogati meksički zemljoposjednik Cisko Delgado (J. Suárez), Bart odluči napustiti posao šerifa i u pratnji podjednako osvete žednog mlađeg brata Džima (A. Dell´Akua) krenuti u Meksiko u potragu za Delgadom. Delgado je moćni zemljoposjednik i sadist protiv kojeg se bori i grupa lokalnih pobunjenika među kojima je i privlačna devojka Mulata (E. Montés). Nakon što se uz pomoć Mulate i drugih pobunjenika sukobe sa Delgadom, Bart i Džim će biti prisiljeni suočiti se i sa nekim neugodnim istinama i porodičnim tajnama. Čini se da je upravo Delgado Džimov otac, i da on želi steći sinovo poštovanje. Bart i Džim će se tako uskoro naći usred žestokog i krvavog obračuna...
Zajednička obeležja špageti vesterna, realiziranih niskim proračunima i većinom nai talijanskom jeziku, sa italijanskim režiserima, u italijanskim filmskim studijima Ćinećita, na Sardiniji i na lokacijama u Španjolskoj pustinji u pokrajini Almería (filmovi iz nemačkog serijala o Vinetouu snimanog u kanjonu reke Krke također se mogu smatrati špageti vesternima), prepoznatljiva su po prenaglašavanju opštih mesta, mitskih odrednica i žanrovskih konvencija vesterna, neretko minimalističkom režiserskim prosedeu i čestim posezanjima za hipertrofiranim nasiljem.
Demitologizacija i dekonstrukcija izvorno američkog filmskog žanra pritom su delom provođene namerno, a delom su se javile kao posledica rada u evropskim (neameričkim) kulturama i uz skromne proračune. Današnji je film tipičan špageti vestern sa osvetom kao središnjim motivom, sa prenaglašenim nasilnim scenama, te s markantnim F. Nerom (Bitka na Neretvi, Umri muški 2, Odbegli Džango), jednim od zaštitnih likova podžanra, u glavnoj ulozi.